Halaman

Khamis, 19 Julai 2012

PAS Kedah akui beli saham FGV

MB sudah arah PKNK jual 500,000 unit sebagai hormati pakatan  

Alor Setar: Kerajaan negeri semalam mengakui mengarahkan Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) menjual 500,000 unit saham Felda Global Ventures Holdings (FGV). Arahan jualan itu dibuat bagi menunjukkan pendirian kerajaan negeri selari dengan pakatan pembangkang. 
Ia diakui sendiri Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak ketika mengulas kontroversi berkaitan pembelian saham berkenaan oleh anak syarikat kerajaan negeri itu. 

“Memang untung... itu sebab orang beli saham. Bagaimanapun, saya arahkan PKNK jual balik untuk hormati pendirian parti, termasuk mengelak kekeliruan dalam pakatan pembangkang. 

“Selain PKNK, kita juga ada terima permohonan Amanah Saham Kedah Berhad (ASKB) untuk membeli saham itu yang ditawarkan MITI (Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri), tetapi kita tahan sebab tak mahu timbul kontroversi,” katanya. 

Baru-baru ini, PKNK membeli 500,000 unit saham FGVH pada harga RM4.55 seunit walaupun pembangkang menolak keras penyenaraiannya di bursa saham. 
Bagaimanapun, atas arahan Azizan selaku pengerusinya, PKNK setakat ini sudah menjual 50,000 unit saham itu pada harga RM5.50 seunit, sekali gus meraih keuntungan RM47,500. 

Azizan ketika ditanya mengenai pembelian saham itu, mengakui ia 'terlepas' daripada pengetahuan beliau, tetapi menyifatkannya amalan biasa kerana PKNK memang diberi hak untuk membeli mana-mana saham yang difikirkan mampu menjana keuntungan. 

Hormati rakan pakatan 

“Tahun lalu saja, kita lulus peruntukan RM5 juta kepada PKNK khusus untuk beli saham. Apa pun, saham FGVH ini kita terpaksa arah jual balik sebab sensitif, termasuk untuk hormati rakan dalam pakatan. Cara mana atau bila saham itu hendak dijual, itu terpulang kepada pengurusan PKNK,” katanya. 

Pada sidang media sama, Azizan turut meminta FELDA menjelaskan penyenaraian dua aset milik kerajaan negeri iaitu ladang getah berkeluasan 1,116.25 hektar yang disenarai sebagai harta agensi itu melalui prospektus penyenaraian FGV. 

“Saya minta penjelasan FELDA kerana sepanjang saya jadi Menteri Besar, tiada sebarang kebenaran diberikan kepada mereka untuk menggunakan dua tanah di Gunung Bongsu, Baling, sebagai aset dalam prospektus miliknya,” katanya.


sumber: BH 19 Julai 2012

Tiada ulasan:

Catat Ulasan