Halaman

Selasa, 17 Disember 2013

Sejuta penduduk KL, Selangor bakal berdepan gangguan bekalan air

Gambar hiasan
 Kira-kira sejuta penduduk di Selangor dan Kuala Lumpur bakal berdepan gangguan bekalan air bermula Selasa depan.
Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) memaklumkan, perkara itu tidak dapat dielakkan kerana proses henti tugas sementara di Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa Dua.
Henti tugas itu adalah bagi memberi laluan kepada kerja-kerja menaiktaraf, pembaikan dan penukaran aset-aset utama seperti papan suis dan paip keluli.
Gangguan berkenaan akan bermula pada 8 pagi 17 Disember manakala tempoh pemulihan dijangka bermula 9 malam secara berperingkat.
Menurut Syabas, keseluruhan pengguna hanya akan dapat menerima bekalan air pada 8 pagi 22 Disember.
Gangguan bekalan air berkenaan melibatkan 217,694 akaun pengguna.
Ia turut melibatkan beberapa kawasan penting seperti Kelab Diraja Selangor, Pusat Sains Negara, Kompleks Kerajaan Jalan Duta dan Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).
Bekalan air di kebanyakan kawasan dijangka pulih dalam tempoh 24 jam.
Kawasan tinggi dan jauh dari sumber air khususnya di sekitar Petaling, Kuala Lumpur dan Klang/Shah Alam adalah kawasan terakhir yang akan pulih sepenuhnya.
Ekoran perkembangan itu, pengguna dinasihat menyimpan bekalan air secukupnya.
Ini kerana tiada lori tangki akan dibekalkan semasa tempoh gangguan itu kecuali hospital, pusat dialisis dan rumah ibadat, memandangkan notis awal telah dikeluarkan.

Kerajaan Perlu Prihatin Nasib Rakyat

Kerajaan perlu prihatin terhadap beban yang sedang dihadapi oleh rakyat.Kerajaan perlu prihatin dan peka dengan rintihan rakyat yang mahu kerajaan menangguhkan dulu segala kenaikan yang dilakukan secara drastik ini.
Tekanan demi tekanan yang diterima oleh rakyat sejak kebelakangan ini.Mana pergi slogan yang kerajaan prihatin dengan masalah rakyat??


Kerajaan harus sedar,mereka berkuasa sekarang pun kerana rakyat,takkan nak jadi seperti Ying Luck pulak..Fikir-fikirkanlah..

"Suprise" Demi "Suprise" Rakyat Terima


Selepas siri kenaikan harga bahan api dan gula pada tahun ini, pengguna perlu bersedia dengan kenaikan kadar tol pada tahun depan.
Kenaikan itu dibuat kerana langkah semakan semula tol bagi tahun 2014 terhadap beberapa syarikat pengendali lebuh raya yang perlu mematuhi perjanjian konsesi yang ditandatangani mereka dengan kerajaan.
ABN News mendapatkan pandangan warga kota mengenai perkara ini yang rata-rata tidak bersetuju dengan kenaikan kadar tol itu.
Bagi seorang  penjawat awam, Ahmad Aidid Abdul Jalil, 40, kerajaan perlu melihat semula perkara ini bagi mengurangkan beban rakyat.
“Memang tidak wajar kenaikan harga tol jika dilaksanakan tahun depan, perjanjian dengan konsesi tol perlu dilihat semula, beban sara hidup sekarang ini sudah cukup terasa, buat masa ini kadar tol memang tidak wajar dilaksanakan.
“Jika harga barang boleh diturunkan selepas cukai barangan dan perkhidmatan (GST) sebanyak 6 peratus dilaksanakan, itu tidak mengapa tetapi tarif elektrik bakal dinaikkan juga tahun depan,” katanya.
Pendapatnya itu disokong Manan Singabalan, 53, yang berpendapat rakyat sudah cukup terbeban dengan pelbagai kenaikan kos sara hidup ditambah dengan pelbagai kenaikan lain.
“Perbelanjaan akan bertambah pada tahun depan, jika benar harga tol turut dinaikkan seperti tarif elektrik dan cukai DBKL rakyat akan berhadapan dengan cabaran untuk mengurus perbelanjaan harian,
“Saya seorang pesara dan anak-anak saya sedang belajar di universiti, jadi untuk perbelanjaan bermula tahun ini lagi saya mengalakkan mereka bekerja sambilan untuk membolehkan keluarga berjimat cermat,” katanya.
Manakala bagi seorang aktivis masyarakat Wan Nurfarhah Wan Mohamad, 28, kenaikan kadar tol pasti akan mempengaruhi perbelanjaan mereka yang memiliki kenderaan sendiri dan tinggal jauh dari tempat kerja.
Hazatulniza Hassan

Mampukah Anwar Menjadi Superhero

Jangan hapuskan Kampung Chetti - Uthaya Sankar SB

Semalam, Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) mengadakan Kunjungan Perpaduan Kavyan ke Kampung Chetti di Gajah Berang, Melaka.
Kunjungan ini adalah sebagai susulan kepada beberapa kunjungan sebelum ini yang bertujuan menghayati warisan kaum Chetti yang amat unik dan seharusnya menjadi kebanggaan Malaysia.
Walau bagaimanapun, pada kali ini, Kavyan dikejutkan dengan berita projek pembangunan yang sudah dimulakan di kawasan Lot 93 yang terletak di tengah-tengah perkampungan ini.
Kampung Chetti sudah wujud sejak tahun 1414 – iaitu jauh sebelum kedatangan Portugis.
Malah, kampung ini serta para penduduknya berjaya mempertahankan hak, identiti dan maruah walaupun negara pernah dijajah Belanda, British dan Jepun.
Malangnya, kini pembinaan dua blok kondominium 22 tingkat, hotel 12 tingkat dan tempat letak kereta enam tingkat sudah diluluskan Kerajaan Negeri Melaka di atas tanah Lot 93.
Menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13, Ketua Menteri waktu itu, Datuk Seri Mohd Ali Rustam dilaporkan mengarahkan projek pembinaan itu dihentikan.
Akan tetapi, kini projek itu diteruskan walaupun mendapat bantahan penduduk Kampung Chetti.
Pihak Kavyan diberikan taklimat lengkap mengenai perkara ini oleh Yang DiPertua dan AJK Persatuan Kebajikan dan Kebudayaan Kaum Chetti Melaka semalam.
Kavyan yang menjalankan aktiviti bahasa, sastera, seni dan budaya di seluruh negara sejak diasaskan pada Ogos 1999 merakamkan rasa kecewa dan melahirkan bantahan terhadap sebarang projek yang boleh menjejaskan kedudukan Kampung Chetti yang sudah diwartakan sebagai Perkampungan Warisan.
Menurut laporan media, Pemuda MIC segera bangkit “berjuang” apabila candi Lembah Bujang di Kedah dirobohkan baru-baru ini.
Dalam kes Kampung Chetti pula, Presiden dan Timbalan Presiden MIC sudah ditemui wakil penduduk tetapi tiada sebarang reaksi positif.
Sekiranya perlu, Kavyan mencadangkan wakil Pertubuhan Pelajaran, Sains dan kebudayaan Bangsa-bangsa Bersatu (Unesco) dipanggil untuk membuat tinjauan serta mengemukakan saranan dan laporan kepada Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) dan Ketua Menteri Datuk Wira Idris Harun.
Tambahan pula, Kampung Chetti mendapat pengiktirafan sebagai Perkampungan Warisan dan tentu sahaja ada enekmen yang menghalang pembinaan bangunan tinggi di sebelahnya.
Tinjauan Kavyan mendapati bahawa beberapa kuil lama di Kampung Chetti yang dibina menggunakan batu kapur berdepan masalah besar berikutan projek pembinaan ini.
Misalnya, Kuil Sri Anggala Parameswari yang digazetkan sebagai Warisan Negara terletak sekitar 300 meter dari tapak pembinaan; Kuil Sri Kailasanar (sekitar 400 meter) dan Kuil Muthu Mariamman (100 meter).
Harapan dan gesaan Kavyan adalah supaya cadangan pembinaan di Lot 93 dihentikan segera. Rundingan patut diadakan dengan Persatuan Kebajikan dan Kebudayaan Kaum Chetti Melaka mengenai cadangan tanah Lot 93 digazetkan sebagai sebahagian daripada Kampung Chetti.
Sambutan Ponggal (pesta menuai) secara besar-besaran bakal berlangsung di Kampung Chetti pada pertengahan Januari. Semoga akan ada berita baik daripada pihak berkuasa sebelum tarikh itu.
Biarlah insiden Lembah Bujang menjadi pengajaran kepada kita supaya lebih bertanggungjawab dalam memelihara dan memulihara warisan negara.
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. – 16 Disember, 2013.
* Uthaya Sankar SB adalah Presiden Kumpulan Sasterawan Kavyan.

Perlu Ke Kata Macam ni!!

Datuk Seri Abdul Wahid Omar berkata pengguna jalan raya boleh memilih untuk menggunakan jalan biasa lain sekiranya mengganggap kenaikan tol terlalu tinggi, walaupun konsesi lebuh raya akan menyemak kadar selari dengan jumlah penggunaan untuk projek pada masa depan.
Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu, kenaikan tol yang bakal berlaku tahun hadapan adalah munasabah.
"Kami sediakan jalan alternatif kepada mereka sedia bayar dengan kadar premium.
"Bagi mereka yang fikirkannya ia terlalu mahal, mereka ada pilihan untuk tidak gunakan jalan tersebut," kata Abdul Wahid di Putrajaya hari ini.
Sementara itu, Abdul Wahid berkata, pihak konsesi perlu menjalankan kajian daya saing untuk memastikan sama ada pengguna dapat menerima kadar tol baru yang dicadangkan sebelum ia dilaksanakan.
"Bagi projek pada masa depan, apa yang kami akan lakukan adalah membuat kajian daya saing projek.
"Kami minta penyelenggara projek untuk turut jalankan kajian mengenai penerimaan pengguna terhadap kadar tol yang mereka sanggup bayar. Ini adalah untuk masa depan kelak. Ia bagi memastikan kadar dipersetujui adalah kadar yang orang ramai sanggup bayar," katanya.
"Projek ini dicadangkan dan dilaksanakan oleh sektor swasta dan kerajaan kerajaan akan tentukannya berdasarkan keperluan memandangkan kita perlu pertimbangkan memperbaiki infrastruktur pada kos lebih rendah," terang beliau lagi.
Beliau bagaimanapun mengakui dalam kes dengan pengendali terbesar lebuh raya negara, PLUS, kerajaan mempunyai perjanjian dengan mereka untuk mengekalkan kadar tol hingga tahun 2015.
"Sebagai contoh dengan PLUS, terdapat peluang untuk memanjangkan tempoh konsesi dan mengekalkan kadar tol sehingga tahun 2015 dan kami telah lakukannya," kata Abdul Wahid.
Hujung minggu lalu, Abdul Wahid berkata enaikan kadar tol yang dijangka berlaku tahun hadapan tidak dapat dielakkan memandangkan perkara itu terkandung dalam perjanjian konsesi antara kerajaan dan syarikat konsesi lebuh raya.
Beliau berkata telah tiba masanya untuk kadar tol dinaikkan, memandangkan perjanjian konsesi menyatakan kadar itu perlu disemak dan dinaikkan pada 2011.
Desas-desus mengenai kenaikan tol bermula ekoran kenyataan Menteri Kerja Raya Datuk Fadillah Yusof bahawa terdapat semakan semula kadar tol pada tahun hadapan dari segi perjanjian antara kerajaan dengan syarikat konsesi lebuh raya.
Sebuah akhbar pula melaporkan kenaikan kadar itu dijangka berlaku antara 30 sen sehingga RM1, tetapi tidak menyatakan untuk jarak perjalanan sejauh mana.
Terdapat 13 lebuh raya yang terlibat dalam semakan semula kadar tol itu.
Pakatan Rakyat menentang cadangan tersebut kerana langkah itu hanya memberi keuntungan kepada syarikat konsesi dan tidak kepada pengguna. – 16 Disember, 2013.

Stay Healthy

kenaikan mendadak yang 'bertingkek-tingkek'

Selepas kenaikan petrol,kemudian diikuti dengan kenaikan tarif elektrik yang terbaru kenaikan tol ,tambang LRT dan kenaikan harga pengangkutan awam.
Rakyat terus-terusan dibebankan dengan segala bentuk penganiayaan ini.
Sampai bila rakyat harus bertahan??
Kerajaan perlu membantu rintihan dan rayu rakyat.Tunaikanlah janji-jnji yang dibuat sebelum pilihanraya.Jangan jadi seperti "kacang lupakan kulit".

Dah Jatuh,Ditimpa Tangga Pulak!!

Cover 16
Sebilangan besar masyarakat dunia merasakan emosi pada pagi hari Isnin adalah sedikit kendur. Kekenduran pagi Isnin ini turut diberi nama jolokan 'Monday blues'.
Namun bagi saya, Isnin kali ini lain benar rasanya. Jauh lebih bersemangat dari Isnin yang lain. Mungkin faktor kemenangan besar Liverpool terhadap pasukan Spurs mempengaruhi hormon adrenalin untuk lebih bersemangat - semangat 5-0.

Pagi ini juga saya terlihat muka depan akhbar Sinar Harian yang agak mencuri perhatian. Muka depan yang terpampang perkataan "Tolonglah Jangan Naik" di semua edisi Sinar Harian seluruh negara, dengan berlatarbelakangkan lebuh raya yang penuh sesak dan juga satu gambarajah berfakta mengenai 'rasionalisasi subsidi'.

Tajuk muka depan akhbar tersebut mencerminkan sesuatu yang lahir dari marhaen. Ia satu rayuan rakyat seolah-olah merayu supaya janganlah terus menambah beban. Apakah yang dirayu itu?

Jika rayuan itu memohon supaya kerajaan lebih berhati perut, saya percaya rayuan tersebut umpama mengejar fatamorgana.

Saya terus membelek akhbar sinar secara online untuk mencari sesuatu yang mungkin istimewa dalam edisi bertarikh hari ini. Akhirnya saya menemui satu tulisan menarik bertajuk "2014 tahun mencabar" oleh wartawan Sinar Harian.

Tulisan tersebut menghuraikan kenaikan demi kenaikan harga barangan dan perkhidmatan secara mendadak, telah dan bakal berlaku. Antaranya ialah kenaikan harga petrol pada September, kenaikan harga gula pada Oktober, kenaikan tarif elektrik pada Januari depan, semakan harga gas, semakan harga tiket pengangkutan awam seperti LRT dan juga peningkatan kadar tol yang melibatkan 13 lebuh raya.

Tulisan yang konprehensif ini turut merumuskan betapa rakyat terpaksa berdepan satu cabaran hebat untuk tahun 2014. Tulisan tersebut menekankan bahawa kenaikan yang berlaku adalah berbentuk 'super combo' dan menjerut leher rakyat yang berpendapatan rendah serta golongan sederhana.

Asasnya, kadar peratus kenaikan gaji adalah sangat tidak selari dengan perkembangan mutakhir ini. Rakyat tersepit dengan unjuran 'negara maju' dan slogan 'rakyat didahulukan', apakah maknanya negara maju ketika rakyat menderita?

Daripada tulisan tersebut juga dapat dilihat satu persoalan yang paling utama - Mengapa kenaikan harga itu dibuat dalam tempoh yang singkat? Tidakkah kenaikan itu boleh dibuat dalam jumlah lebih kecil atau secara berperingkat?

Persoalan tersebut hadir tanpa jawapan, hanya persoalan semata-mata. Inilah yang membangkit naluri saya untuk menulis hari ini, untuk menjawab persoalan yang diajukan oleh penulis wartawan Sinar Harian.

Ada beberapa alasan picisan digunakan untuk mengolah persetujuan kenaikan-kenaikan ini, contohnya Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) umum akan kaji tambang LRT dan monorel, kaji yang bermaksud 'akan naik' dengan alasan tarif letrik naik.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Seri Abd Wahid Omar juga mengumumkan bahawa telah tiba masanya kadar tol naik dengan alasan perjanjian konsesi menyatakan kadar itu perlu disemak dan dinaikkan pada 2011.

Pelbagai alasan dan kebetulan dinyatakan. Namun saya tetap merumuskan bahawa kenaikan mendadak yang 'bertingkek-tingkek' ini adalah hadiah kemenangan BN dalam PRU13. Inilah ibu segala punca, janganlah sesiapa nafikan.
Dengan umpan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) bernilai empat angka yang akhirnya 47 peratus terpedaya, dengan modal negara aman ketika kes bunuh berleluasa, BN bertahan ditampuk kuasa dengan lima tahun tambahan nyawa.


Saya dengan ini menyeru kepada semua, khususnya anak muda dan golongan pekerja, bangunlah dari tidur yang lena, bangan dan lawan, kerana rakyat sedang ditindas dan negara sedang dijarah di atas nama bangsa.

Dari tegak bertimpuh, biar rebah merempuh!

Adakah benar seperti didakwa.............Rakyat menderita lagi

Kan Gua Dah Cakap Havoc

Kenaikan kadar tol dijangka tahun depan, dilihat menjadi pelengkap pakej penderaan terhadap rakyat.

Naib Ketua AMK, Mohd Nazree Mohd Yunus berkata, pihaknya membantah perkara itu dan menganggap ianya tidak masuk akal memandangkan rakyat sudah cukup terbeban dengan beberapa kenaikan oleh kerajaan sebelum ini.

Menurut Mohd Nazree, sepatutnya kadar tol semakin rendah dari tahun ke tahun kerana syarikat konsesi mendapat pulangan modal bagi pembinaan lebuh raya, ditambah keuntungan berlipat ganda menerusi pertambahan kenderaan menggunakannya.

“Secara tidak langsung, keadaan ini menggambarkan betapa kerajaan pimpinan BN gagal mentadbir negara dengan baik berikutan banyak kenaikan harga berlaku, sedangkan baru tujuh bulan PRU13 berlalu,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Mohd Nazree berkata, selain membebankan dari segi kewangan, kenaikan itu memberi impak negatif terhadap aspek sosial dan integriti.

“Tidak mustahil, anak-muda muda berada di perantauan selepas ini jarang pulang ke kampung menemui ibu bapa mereka, gara-gara tidak mampu menampung kos perjalanan semakin tinggi.

“Pada masa sama, kita juga khuatir gejala rasuah akan semakin membarah dalam kalangan masyarakat kerana ramai terpaksa mencari duit lebih untuk menjalani kehidupan seharian yang penuh tekanan,” katanya

Elak naik kadar tol lebuh raya laluan utama

Kenaikan tol pelengkap pakej penderaan
 Pemuda Gerakan Kedah menyarankan kerajaan berbincang dengan syarikat konsesi lebuh raya agar tidak menaikkan kadar tol untuk lebuh raya yang menjadi laluan utama.
       
Ketuanya, Tan Keng Liang berkata, daripada 13 lebuh raya yang termasuk dalam senarai semakan semula itu, ada beberapa yang menjadi laluan utama pengguna dan sebarang kenaikan pasti akan membebankan.
       
"Jangan dinaikkan kadar tol di lebuh raya berkenaan...kerajaan bayar sedikit pampasan kepada syarikat konsesi terlibat. Laluan tersebut dah jadi jalan utama jadi syarikat konsesi sudah mendapat keuntungan," katanya dalam sidang media, di sini, hari ini.
       
Beliau berkata, walaupun Pemuda Gerakan memahami kenaikan kadar tol itu tidak dapat dielak, seboleh-bolehnya perlu dipertimbang alternatif lain demi kebajikan rakyat.
       
Desas-desus mengenai kenaikan tol bermula ekoran kenyataan Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof bahawa terdapat semakan semula kadar tol pada tahun depan berdasarkan perjanjian antara kerajaan dengan syarikat konsesi lebuh raya.
       
Sementara itu, sebuah akhbar pula melaporkan kenaikan kadar itu dijangka berlaku antara 30 sen sehingga RM1.
       
Tambah Keng Liang, syarikat konsesi lebuh raya juga tidak wajar terlalu mementingkan keuntungan dan mereka perlu menjalankan tanggungjawab sosial kepada rakyat.
       
"Kerajaan yang memberikan projek kepada syarikat konsesi lebuh raya ini jadi kerajaan adalah bos mereka. Disebabkan itu kerajaan perlu berbincang dengan mereka demi kebaikan rakyat," katanya yang turut menyarankan kerajaan menyenarai hitam syarikat yang enggan berbincang.
       
Sementara itu, Keng Liang meminta pihak polis dan Syarikat Air Darul Aman (Sada) bekerjasama dalam membanteras kes kecurian meter air yang semakin berleluasa dan meningkat di daerah Kota Setar, Kubang Pasu dan Pokok Sena sejak kebelakangan ini.
       
"Kami cadangkan pihak polis dan Sada cari siapa yang membeli semua meter air yang dicuri ini dan hadapkan mereka ke muka pengadilan. Sada juga perlu mempunyai pelan alternatif, sebagai contoh memasang meter air di dalam kawasan pagar rumah," katanya. - Bernama

Syukurlah Malaysia Masih Aman Lagi



LEBUHRAYA SUNGAI BESI BESRAYA RM1.30 to RM2.00
LEBUHRAYA BARU PANTAI (NPE) RM1.60 TO RM2.00
LEBUHRAYA DAMASARA/PUCHONG (LDP) RM1.60 TO RM2.10
LEBUHRAYA BERTINGKAT AMPANG (AKLEH) RM1.50 TO RM2.50
LEBUHRAYA KAJANG (SILK) RM1.00 TO RM1.30
LEBUHRAYA KL-PUTRAJAYA (MEX) RM2.50 TO RM3.50
LEBUHRAYA KAJANG-SEREMBAN (LEKAS) RMRM1.90 TO RM2.30
LEBUHRAYA TRAFIK KL BARAT (SPRINT) RM1.50 TO RM2.50
PANTAI RM1.50 TO RM2.50
DAMASARA RM1.00 TO RM1.50
KIARA RM2.00 TO RM3.00
LEBUHRAYA LEBAH KLANG SELATAN (SKVE) RM14.96c/KM TO 16.46c/KM
LEBUHRAYA KORIDOR GUTHRIE (GCE) RM1.40 TO RM1.90
LEBUHRAYA SMART RM2.00 TO RM3

"syukurlah Malaysia masih aman lagi "

Tidak boleh hapus tol sewenang-wenang

Penghapusan tol tidak boleh dibuat dengan sewenang-wenangnya kerana boleh mendedahkan kerajaan kepada pelbagai tuntutan ekoran pelanggaran perjanjian dengan syarikat konsesi, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.
Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof berkata tindakan itu boleh melibatkan implikasi kewangan yang besar.
Bagi meringankan beban rakyat, kerajaan telah berbincang dengan syarikat konsesi lebuh raya yang membawa kepada kajian semula kadar tol di beberapa lebuh raya, malah pemegang konsesi Lebuhraya Utara-Selatan juga bersetuju tidak menaikkan kadar tol dalam tempoh lima tahun, katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2014 peringkat jawatankuasa bagi kementeriannya.
Menjawab dakwaan Khalid Abdul Samad (Pas-Shah Alam) kerajaan sengaja mencari alasan untuk mengenakan tol sedangkan beberapa negara lain tidak berbuat demikian, Fadillah berkata kerajaan menyediakan jalan persekutuan yang baik sebagai alternatif kepada pengguna.
Katanya kerajaan juga memberi peruntukan kepada kerajaan negeri untuk menyelenggara jalan seliaan kerajaan negeri termasuk Selangor yang menerima lebih RM498 juta setahun.
"Peruntukan ini diberi mengikut panjang jalan yang diisytiharkan oleh pihak negeri yang disalur terus kepada kerajaan negeri, bukan melalui Jabatan Kerja Raya atau kementerian," katanya menjawab celahan Mohd Azmin Ali (PKR-Gombak) sebelum itu. - Bernama

Konsesi lebuh raya perlu ambil kira respons rakyat

Syarikat konsesi lebuh raya perlu menjalankan kajian daya maju dengan mengambil kira respons rakyat terhadap sebarang cadangan menaikkan kadar tol, kata Menteri Di Pejabat Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Wahid Omar hari ini.
    
Beliau berkata kerajaan akan menganalisis daya maju cadangan itu termasuk mengkaji jumlah trafik dan daya maju komersial serta kedudukan kewangan konsesi.
    
"Ini untuk memastikan kadar tol yang ditetapkan mampu dibayar oleh pengguna lebuh raya," katanya kepada pemberita selepas perbincangan panel bertajuk "ETP Tiga Tahun Selepas Dilaksanakan" di sini hari ini.
    
Panel perbincangan termasuk Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed, Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S. Subramaniam dan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.
    
Perbincangan mengenai cadangan menaikkan kadar tol tercetus berikutan kenyataan Menteri Kerja Raya Datuk Fadillah Yusof bahawa kadar berkenaan akan disemak semula tahun depan sejajar dengan perjanjian antara kerajaan dan syarikat konsesi.
    
Sebuah akhbar melaporkan kadar tol bagi 13 lebuh raya dijangkakan naik antara 30 sen dan RM1.
    
Abdul Wahid berkata jalan raya bertol adalah efisien dan cepat untuk pemandu yang bersedia membayar tol.
    
"Kepada mereka yang beranggapan kadar tol terlalu tinggi pada masa depan, mereka mempunyai pilihan untuk tidak menggunakan laluan bertol tetapi menggunakan jalan raya dibina oleh kerajaan," katanya.
    
Sementara itu, Abdul Wahid berkata pengendali lebuh raya PLUS Expressways Bhd mungkin melanjutkan tempoh konsesinya memandangkan ia mempunyai perjanjian dengan kerajaan untuk mengekalkan kadar tolnya sehingga 2015.
    
Pada Sabtu, Abdul Wahid berkata kadar tol sepatutnya sudah disemak semula pada 2011 selaras dengan kandungan dalam perjanjian konsesi, namun kadar itu dikekalkan, menyebabkan kerajaan terpaksa membayar RM400 juta duit pembayar cukai sebagai pampasan. - Bernama

Tak macam jawapan menteri, kata penganalisis

Naif dan bukan bertaraf menteri. Demikian pandangan Prof. Madya Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff terhadap kenyataan menteri yang meminta pengguna lebuh raya menggunakan jalan biasa jika tidak mahu bayar lebih untuk kadar tol.

Ujarnya, kenyataan tersebut tidak sepatutnya dikeluarkan oleh seorang menteri kerana ianya seolah-olah merendahkan intelektual rakyat.
 
“…dan bagi saya kenyataan tersebut juga bukan bersifat menteri, sepatutnya seorang menteri tersebut perlu berfikir secara rasional ketika mengeluarkan sebarang kenyataan,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online, hari ini.
 
Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar berkata, kenaikan kadar tol yang diuar-uarkan bakal berlaku tahun hadapan sebagai munasabah dan mereka yang tidak bersetuju boleh menggunakan jalan biasa.   

"Kami sediakan jalan alternatif kepada mereka sedia bayar dengan kadar premium.

"Bagi mereka yang fikirkannya ia terlalu mahal, mereka ada pilihan untuk tidak gunakan jalan tersebut," kata Abdul Wahid di Putrajaya semalam.

Sementara itu ketika diminta mengulas mengenai kenaikan kadar tol pula, Agus mencadangkan, kenaikan hanya pada kadar 10 sen sahaja.

“Kalau kerajaan terdesak untuk naikkan juga harga tol, bagi saya kenaikan hanya pada harga 10 sen… ini bagi mengelak daripada rakyat terus terkesan.

“…ini kerana rakyat sudah terkesan dengan pelbagai kenaikan sebelum ini, oleh itu kasihanilah rakyat,” katanya.

Sebelum ini ada laporan menyebut kadar tol dijangka berlaku antara 30 sen sehingga RM1, tetapi tidak menyatakan untuk jarak perjalanan berapa jauh.

Difahamkan, terdapat 13 lebuh raya yang terlibat dalam semakan semula kadar tol itu.

Tol umpama makanan ruji, tak mampu dielak

Kenaikan kadar tol tahun hadapan bukan sekadar membimbangkan pengguna kenderaan dan lebuh raya, malah secara umumnya dikhuatiri akan memberi kesan kepada peningkatan kos lain.

Kenaikan itu sudah tentu akan memberi beban besar dan impak kepenggunaan rakyat dalam cabaran mengharungi kos sara hidup semakin tinggi berbanding pendapatan yang diperoleh.

Presiden Persatuan Pengguna Kedah (Cake), Datuk Yusoff Ismail berkata, kerajaan perlu mempertahankan kadar bayaran tol sedia ada tanpa sebarang kenaikan demi kebajikan rakyat.

Menurutnya, kenaikan kadar tol akan memberi dorongan untuk kenaikan kos-kos sampingan seperti pengangkutan awam, perdagangan dan barang-barang keperluan.

“Di bandar, tol seperti makanan ruji kepada penduduk. Kita bimbang sekiranya kenaikan harga tol akan turut meningkatkan kos-kos lain seperti tambang teksi dan bas serta barang-barang mentah akibat bebanan kos pengangkutan semakin meningkat.

“Perkara ini sangat tidak wajar, sebaliknya kerajaan juga perlu fikirkan cara untuk mengurangkan kadar bayaran atau menghapuskan tol khususnya di kawasan dalam bandar,” katanya, semalam.

Yusoff berkata, kerajaan perlu berpandangan jauh dalam isu terbabit dan meneliti semula cadangan berkenaan.

“Kerajaan perlu prihatin dengan kos sara hidup rakyat dan tidak menekan dengan pelbagai kenaikan. Kenaikan harga gula tetap kenaikan walaupun yang dilakukan kerajaan ialah mengurangkan subsidi,” katanya.

Luahan Hati Ustaz Kasim

Luahan hati Ustaz Kazim

Ini dugaan untuk ustaz..Sabar ye ustaz.....

Bahaya Kerja Lebih 30 Jam

30 Jam Tak Tidur, Mita Diran si Gadis Copywriter Meninggal Dunia
Berita kematian seorang gadis muda berprofesi sebagai copywriter di agency, Y&R (Young & Rubicam) Asia karena 30 jam tidak tidur menggemparkan ranah Twitter Minggu sore (15/12/2013).
Gadis muda bernama Mita Diran tersebut bekerja tak kenal waktu selama tiga hari tanpa tidur. Hal itu diketahui dari twitter terakhir yang ditulisnya pada pukul 05:47 PM Sabtu 14 Desember 2013.
Twitter terakhir Mita Diran tersebut berbunyi:
"30 hours of working and still going strooong," tulis Mita melalui akun Twitternya, @mitdoq.
Sehari setelah menulis di Twitter tersebut, teman-teman di twitternya dikagetkan dengan kabar meninggalnya Mita Diran pada Sabtu 15 Desember 2013.
Sebelum ramai di Twitter, kabar duka ini muncul untuk pertama kalinya di jejaring sosial Path, di mana sang ayah, Yani Syahrial mengabarkan bahwa sang anak tumbang dan dilarikan ke Rumah Sakit Pusat Pertamina (RSPP)
"Hi everyone, since last night and until now my daughter who is a copywriter in Y&R in coma in RSPP. Chances not very good. She collapsed after continuous working overtime for 3 days last night. Working over the limit. I have not slept since then," tulis Yani di Path-nya.

Di Twitter, disebutkan juga oleh teman-temannya bahwa selama bekerja ekstra itu gadis cantik berambut pendek ini sempat mengonsumsi minuman berenergi yang memiliki kafein tinggi.
Kabar meninggalnya Mita Diran dibenarkan oleh pihak Y&R Group Indonesia, tempat ia bekerja. Bahkan, demi menghormati Mita yang dikenal sebagai karyawati murah senyum dan ceria, pihak Y&R Group Indonesia meliburkan satu hari seluruh karyawannya, hanya untuk mengantarkan jenazah gadis cantik itu ke peristirahatan terakhir, di Tempat Pemakaman Umum (TPU) Jeruk Purut pada Senin 16 Desember 2013 pukul 10:00 WIB.
"Tomorrow, December 16, we will close the office for the day to pay our last respects to Mita at her funeral at Jeruk Purut cemetery at 10 AM," tulis akun @yrindonesia.

Suka Atau Tak, Suka Perlu Bayar Juga!!

Meskipun terpaksa, rakyat tetap perlu membayar harga barangan keperluan yang semakin meningkat ketika ini.

Penganalisis ekonomi, Prof Madya Dr Abu Sofian Yaacob berpendapat, kenaikan harga barang tersebut melibatkan barang keperluan yang memang digunakan rakyat dalam kehidupan seharian.

“Kalau kita bercakap mengenai negara maju, memang kita nak pendapatan itu tinggi tapi apa yang berlaku, pendapatan itu pada kasarnya memang tinggi tetapi dari segi kuasa pembelian itu jadi rendah.

“Semua peralatan rumah yang kita gunakan memerlukan elektrik. Malah peti ais menggunakan elektrik 24 jam. Kereta pun sudah bukan satu kemewahan tapi satu keperluan.

“Jadi, rakyat tak ada pilihan. Suka tak suka kita kena bayar juga sebab kita gunakan,” katanya kepada Sinar Harian Online.

Menurut beliau, punca utama kenaikan harga adalah kenaikan bahan bakar utama iaitu petrol.

“Kalau kita lihat yang sebelum ini, bagaimana kita perlu bayar lebih? Punca utama sekali adalah kenaikan harga bahan bakar seperti petrol. Kenaikan itu secara tak langsung akan menaikkan juga harga barangan yang lain.

“Bahan bakar ini diperlukan oleh kebanyakan industri, jadi, semua barang naik harga. Begitu juga elektrik. Tarif elektrik naik, harga barang akan naik. Jadi, walaupun hanya satu barang naik, tapi ia sangat penting, ia akan beri kesan dominan kepada perkara lain,” katanya.

Apabila soal penarikan subsidi disentuh, beliau membangkitkan ke mana subsidi yang ditarik itu dialirkan.

“Dari segi ekonomi, apabila subsidi tak ada, kita fahamlah. Bahasa mudahnya, barang akan jadi mahal, tetapi ke mana duit subsidi itu dibelanjakan atau dilaburkan? Itu persoalannya.

“Kerajaan pun kenalah belanja dengan berhemah, ini dia suruh rakyat berhemah tapi kerajaan sendiri masih belanja dengan mewah,” katanya.

Dalam pada itu, beliau berpendapat bahawa pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) tidak membantu bebanan rakyat ekoran kenaikan harga barangan keperluan.

“Rakyat tak puas hati...walaupun tak naik gaji tak apa tapi harga barang itu kekal sama. Pemberian BR1M itu semua tidak membantu sangat sebenarnya. Kerajaan beri setahun sekali.

“Katakanlah RM600 dibahagi dengan 12 bulan, hanya RM50 sahaja sebulan. Tapi kalau barang-barang semua naik sampai RM500, maknanya, 1 per 10 sahaja kerajaan bantu,” katanya.

Sehubungan itu, beliau menyarankan agar rakyat lebih bijak memilih sesuatu barangan yang berharga lebih rendah ketika berbelanja.

“Kalau benda mahal, tapi ada barang yang kualitinya lebih kurang dan harga lebih murah, kita pilihlah yang lebih murah. Di rumah, penggunaan itu lebih berhemahlah.

“Contohnya elektrik itu yang tak guna tutup suis, yang lampu mahal-mahal itu tukar kepada mentol yang lebih menjimatkan. TV dan komputer buka bila perlu untuk beberapa jam sahaja. Kalau panas, perlu buka penyaman udara tapi kalau tak perlu, pakai kipas saja,” katanya.

Sebelum ini berlaku pengurangan subsidi yang menyebabkan kenaikan petroleum RON95 dan diesel sebanyak 20 sen, diikuti pemansuhan subsidi gula 34 sen, kemudian peningkatan tarif elektrik 4.99 sen satu kilowat sejam (KWJ).

Terbaru, diumumkan pula semakan semula kadar gas, tambang LRT serta monorel dan kadar tol membabitkan 13 lebuh raya.

Menteri Perlu Peka Masalah Rakyat

Kenyataan menteri yang meminta pengguna lebuh raya menggunakan laluan biasa sekiranya tidak bersetuju dengan kenaikan tol, dikritik Naib Ketua Pemuda Umno, Khairul Azwan Harun.

Khairul Azwan dalam satu sidang media semalam menggesa Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Abdul Wahid Omar  lebih berhati-hati dalam memberikan saranannya kepada pengguna lebuh raya.

“Kami tidak bersetuju dengan kenyatannya. Beliau perlu lebih berhati-hati dengan apa yang dikatakan.

"Kenyataan itu memperlihatkan rasa tidak sensitif terhadap keperluan rakyat,” ujar beliau.

Tambahnya, "terpulang kepada rakyat untuk memilih dan jangan mengajar mereka".

Terdahulu, Abdul Wahid berkata pengguna jalan raya yang tidak bersetuju dengan kenaikan tol boleh menggunakan jalan biasa.

“Kami menyediakan jalan alternatif kepada mereka yang sanggup membayarnya. Kepada yang berasa kadar tersebut terlalu tinggi, mereka ada pilihan untuk tidak melaluinya,” beliau dipetik sebagai berkata.

Abdul Wahid turut menjelaskan, kerajaan terpaksa membelanjakan RM400 juta sebagai pampasan kepada syarikat konsesi lebuh raya jika mereka diberi kelonggaran untuk menangguhkan kenaikan kadar tol yang sepatutnya disemak tiga hingga lima tahun sekali.


Sebab tu orang tua-tua selalu berpesan, terlajak perahu boleh di undur ,terlajak kata buruk padahnya.
Samalah juga dalam kes ini, sebelum mengeluarkan sesuatu kenyataan ,kena fikir dulu,bukan dah cakap baru fikir,ini hanya menunjukkan "kebodohan dan sikap pentingkan diri sendiri".

PKR: Kerajaan ada kuasa tak naikkan tol

PKR mendakwa kerajaan mempunyai kuasa untuk tidak menaikkan kadar tol ekoran sebahagian besar pemegang konsesi lebuh raya utama negara ini dikuasai anak-anak syarikat milik kerajaan.

Rafizi Ramli
Pengarah Strateginya, Rafizi Ramli menepis kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar yang menyebut kenaikan tol pada tahun depan sebahagian daripada perjanjian konsesi yang dimeterai kerajaan.

“Alasan yang diberikan oleh beliau itu dangkal terutamanya apabila sebahagian besar daripada pemegang konsesi lebuh raya utama di negara ini dikuasai oleh anak-anak syarikat milik kerajaan.

“Oleh kerana pemegang konsesi adalah anak-anak syarikat milik kerajaan, Kerajaan Persekutuan mempunyai kuasa dan pengaruh untuk merunding semula terma-terma perjanjian untuk tidak menaikkan tol,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, dua daripada tiga kumpulan terbesar pemegang konsesi lebuh raya adalah dikuasai agensi kerajaan iaitu Projek Lebuh raya Utara Selatan (Plus) dan Projek Lintasan Kota Holdings Sdn. Bhd. (Prolintas).

“Plus dikuasai sepenuhnya oleh agensi-agensi kerajaan iaitu Khazanah dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Prolintas adalah anak syarikat milik penuh Permodalan Nasional Berhad (PNB) iaitu agensi amanah saham milik kerajaan.

“Hanya Gamuda yang merupakan syarikat swasta tetapi agensi-agensi kerajaan seperti KWSP, Tabung Haji, KWAP, unit-unit Amanah Saham dan lain-lain mempunyai sekurang-kurangnya 22.59 peratus pegangan (berdasarkan pemilikan saham akhir tahun 2010) di dalam Gamuda yang menjadikan Kerajaan Persekutuan sebagai salah satu pemegang saham terbesar Gamuda melalui pelbagai agensinya,” katanya.

Tambah Rafizi, Abdul Wahid memberi gambaran salah berhubung kenaikan kadar tol tersebut.

 “Sebahagian besar konsesi tol di negara ini mendapat bantuan kewangan penuh kerajaan semasa pembinaan. Kerajaan memberikan bantuan seperti subsidi kewangan untuk pengambilan tanah, pembiayaan mudah melalui Bank Pembangunan atau pun geran kewangan kepada pemegang-pemegang konsesi untuk membina lebuh raya.

“Contohnya, Lebuhraya Maju Expressway (MEX) dibina hampir sepenuhnya menggunakan geran kewangan kerajaan berjumlah RM976.7 juta hingga membolehkan pemegang konsesinya membuat pinjaman kecil sahaja untuk menyiapkan lebuh raya tersebut.

“Sebab itu saya menyanggah kenyataan beliau yang memberi gambaran salah bahawa kenaikan tol tidak dapat dielakkan kerana perjanjian konsesi dimeterai dengan syarikat swasta,” katanya.

Tambahnya, “alasan bahawa kenaikan tol tidak dapat dielakkan kerana perjanjian yang dimeterai dengan swasta tidak dapat diterima kerana sebahagian besar konsesi tol dikuasai oleh kerajaan sama ada secara langsung atau tidak langsung.”



Pembangkang kalau bab mengutuk ataupun menghentam kerajaan memang laju dan cepat je,tapi bila kena batang hidung mereka sendiri pandai pula "cover line"...Rafizi umpama "tin kosong" cakap je lebih tapi habuk pun taraaaaaaa

Kerajaan boleh tangguh kenaikan Tol

Tol: Kerajaan boleh tangguh kenaikan

Kerajaan berkuasa menangguhkan kenaikan kadar tol melalui rundingan dengan syarikat konsesi lebuh raya.

Ketua Kluster Governans, Perundangan dan Pengurusan Awam Majlis Profesor Negara (MPN), Profesor Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood berkata, perkara itu boleh dipersetujui apabila kedua-dua pihak mencapai kata sepakat.

Katanya, kerajaan boleh berunding dengan pihak konsesi berkenaan apakah bentuk timbal balik yang boleh diwujudkan bagi mengelak kadar tol dinaikkan.

“Mungkin berlaku kenaikan (kadar) 10 peratus. Maka kerajaan perlu membayar penalti berdasarkan kekurangan yang berlaku,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Menurut beliau, kerajaan ada budi bicara untuk berbincang dengan syarikat konsesi terlibat, mengenai keputusan menaikkan kadar tol itu.

“Kerajaan mungkin tidak boleh tanggung (kos meningkat) selama-lamanya, tetapi kerajaan mampu tangguhkan kenaikan (kadar tol) dalam tempoh tertentu, ” katanya.


Cukup-cukuplah membebankan rakyat dengan segala kenaikan selama ni.Rakyat marhaen memerlukan pembelaan bukannya penindasan seperti ini!!

Pemilik tanah dakwa diugut kakitangan PTD

Eksklusif:  Pemilik tanah dakwa  diugut kakitangan PTD
Kuala Lumpur: Seorang pemilik tanah membuat laporan polis mendakwa dirinya diugut kakitangan Pejabat Tanah dan Daerah (PTD) supaya membenarkan tanahnya digunakan sindiket curi pasir sebagai laluan keluar masuk lori mengangkut pasir. Bimbang keselamatan diri dan keluarga serta berlaku kecurian pasir di kawasan tanah miliknya, lelaki berusia 40 tahun itu tampil membuat laporan polis di Balai Polis Selayang pada 30 November lalu selepas empat hari kejadian berlaku.

Khalid tak bagi apa-apa penjelasan ke??Ini terjadi dalam negeri yang ditadbir oleh Pakatan.
Macam-macam hal lah Selangor ni...

Berita Baik Untuk Peminat IPhone

Versi baru iPhone bakal dilancar tahun depan
Apple Inc (AAPL) dikatakan sedang membangunkan model baru iPhone dengan rekaan cermin lebih besar yang melengkung, yang boleh mengesan tahap tekanan berbeza. 

Sumber memberitahu, dua model yang sedang dibangunkan itu dijangka dilancarkan dalam separuh kedua tahun depan, menampilkan rekaan skrin lebih besar tetapi melengkung ke bawah di bahagian bingkainya. 

“Pengimbas yang dapat membezakan sentuhan kuat atau ringan di skrin akan ditampilkan pada model berikutnya,” kata sumber itu yang enggan dikenali kerana maklumat itu sulit. 


Rekaan skrin melengkung mengingatkan kepada Samsung Electronics Co, yang mana pada bulan lalu melancarkan Galaxy Round, menampilkan rekaan skrin melengkung bagi meletakkan saingannya jauh di belakang berbanding Apple.

Dengan skrin 4.7 inci dan 5.5 inci, dua model terbaru Apple berkenaan semakin menghampiri saiz skrin 5.7 inci Galaxy Note 3, yang dilancarkan Samsung pada September.

Masih dalam pembangunan

Model terbaru itu kini masih dalam peringkat pembangunan dan syarikat itu dijangka melancarkannya pada suku ketiga tahun depan. 
Sementara itu, Natalie Kerris, jurucakap Apple yang berpangkalan di Cuppertino, di sini, enggan mengulas. 

Apple keluar daripada kebiasaan pada September lalu apabila melancarkan dua versi iPhone pada masa sama, iPhone 5S dengan ciri lebih canggih dan 5C yang lebih ekonomi, sebagai sebahagian strategi untuk menguasai pasaran lebih luas. 
Bloomberg



Wah menariknya,tak sabar ni....