Halaman

Rabu, 8 Ogos 2012

Tak setuju tambang naik

Pengguna bas ekspres,henti-henti sifatkan cadangan keterlaluan

Pengguna pengangkutan awam tidak bersetuju dengan cadangan Persatuan Pengusaha Bas SeMalaysia (PMBOA) mahu tambang bas ekspres dan henti-henti dinaikkan.PMBOA dalam memorandumnya kepada kementerian kewangan baru-baru ini mencadangkan kenaikan 30 peratus di Semenanjung dan 40 peratus di Sabah dan Sarawak.
Pengguna menyifatkan cadangan itu keterlaluan,sekalipunpengusaha bas mendakwa mengalami kenaikan kos operasi sejak empat tahun lalu.Kenaikan ini akan membebankan rayat yang berpendapatan sederhana dan rendah.Memandangkan pengangkutan awam adalah satu keperluan asas.Kenaiakn ini juga akan membebankan golongan pelajar yang bergantung kepada bas henti-henti  untuk bergerak dari satu destinasi ke destiansi lain.
Para pengguna semua berharap  kerajan mengkaji betul-betul kalau nak naikkan tambang ,kalau ia pun janganlah sampai 30 peratus bagi mengelakkan rakyat dibebani  dengan kos sara hidup yang tinggi.

Sumber:BH 8 Ogos 2012

LA: Sebagai pengguna setia pengangkutan awam,LA rase memang tak patut tambang dinaikkan.Sebab bas nie dinaiki oleh pengguna y ang berpedapatan rendah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan