Halaman

Khamis, 17 Januari 2013

Nik Aziz nafi buat 'pusingan U'

 Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat yang sebelum ini menyokong penggunaan kalimah Allah dalam Bible versi bahasa Melayu bukan saja menukar pendiriannya malah mengelak daripada menjawab mengapa beliau bersetuju sebelum ini.Ketika ditanya mengapa sebelum ini beliau menyokongnya, Menteri Besar Kelantan itu berkata, kalimah Allah hanya merujuk kepada Tuhan yang satu dan tindakan menggunakannya bagi agama lain adalah mengarut.

Diminta mengulas lanjut pandangannya yang membenarkan penganut agama lain menggunakan kalimah Allah, Nik Aziz berkata, walaupun boleh disebut kalimah itu namun maknanya salah.


Ketika mengulas pemimpin PAS lain yang mungkin berbeza pandangan dengan Majlis Syura itu, Nik Aziz berkata, beliau tidak tahu mengenai perkara itu.



Kenyataan Majlis Syura itu juga menolak pendirian pembangkang bahawa kalimah Allah boleh digunakan bukan Islam, tetapi tidak boleh diterjemah dalam sebarang bahasa termasuk bahasa Melayu.



Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada 8 Januari lalu pertahankan keputusan dua tahun lalu membenarkan kalimah itu diguna penganut agama lain.



Katanya, Islam tidak menghalang penganut agama lain menggunakan kalimah itu walaupun tidak mencapai maksud asal seperti dalam al-Quran.
  Nik Aziz dah semakin nyanyuk dan hanya memesongkan akidah umat Islam yang lain.Inilah jadi apabila agama dicampur aduk dengan politik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan