Halaman

Jumaat, 14 Jun 2013

Anwar tak layak jadi ketua pembangkang


Sejak dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri 15 tahun dahulu, Anwar tidak pernah berhenti berkempen untuk dirinya.
Selama 15 tahun, Anwar telah ke seluruh dunia dan ke seluruh pelusuk kampung berceramah untuk menarik sokongan rakyat.  Selama itu juga media-media antarabangsa memberi liputan kepadanya, sekali gus membantu kempennya.
Namun, setelah 4 pilihanraya berlalu, Anwar masih lagi ‘bakal Perdana Menteri Malaysia’.  Dan sudah dua kali 16 September berlalu sejak beliau ‘hampir menjadi PM’, tetapi Anwar masih lagi berada di pihak pembangkang.
Namun, kita tahu bahawa ‘maruah’ sama sekali tidak ada dalam kamus hidup Anwar.  Anwar mungkin mempunyai ‘ego’, tetapi bukan ‘maruah’.
Malah, walaupun kekalahannya adalah jelas, Anwar tidak segan silu menerajui protes keputusan pilihanraya dengan berdegil menyatakan bahawa partinya telah menang dari segi populariti.
Sedangkan, kemenangan populariti langsung tidak relevan dalam sebuah pilihanraya kerana undian dibuat oleh rakyat bukan sahaja atas faktor parti tetapi juga calon.
Undian populariti hanya relevan dalam pertandingan bagi menentukan satu faktor sahaja seperti bakal Perdana Menteri.  Bagaimanapun, Anwar terus menggunakan hujah ini bagi menjustifikasi bantahannya.
Menjangkakan Anwar akan meletakkan jawatan sebagai Ketua Pembangkang tentulah merupakan sesuatu yang mustahil.!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan