Halaman

Selasa, 18 Jun 2013

Izzah tak habis-habis lagi ke dengan isu dakwat kekal!!

Nurul Izzah Anwar
Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar mendakwa, sewajarnya rakyat Malaysia yang sepatutnya menzahirkan rasa kekecewaan berhubung 'kegagalan' dakwat kekal yang digunakan pada PRU13 lalu dan bukannya pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Beliau yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai mendakwa, kegagalan membendung penipuan dalam pilihan raya lalu telah menjejaskan "mood" rakyat.

"Kalau nak membangkitkan isu kecewa, kamilah paling kecewa kerana kami merupakan pengguna ataupun pelanggan yang menerima bahana dan akibat daripada sebarang kejayaan ataupun kegagalan dakwat kekal.

"Sebelum ini, Setiausaha SPR, Datuk Kamaruddin Mohamed Baria berkata, dakwat tersebut akan kekal sekitar lima hingga tujuh hari namun ia tidak berlaku. 

"Saya fikir ia tidak cukup dengan kekecewaan haruslah melihat kepada peletakkan jawatan utama dalam SPR," katanya kepada Sinar Harian Online ketika ditemui di Ibu Pejabat PKR, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Azizi Yusof di muka depan akhbar Sinar Harian hari ini yang melahirkan kekecewaannya susulan kegagalan penggunaan dakwat kekal dalam PRU13 menyebabkan badan bebas itu dikecam pelbagai pihak.


Dalam pada itu, beliau mendakwa, penjelasan yang dilakukan SPR terhadap laporan polis oleh seorang isteri anggota keselamatan yang berpangkat mejar di Lumut, Perak pada 3 Mei lalu tidak memadai.

"Dua hari sebelum pilihan raya, kami sendiri telah berjumpa Timbalan Setiausaha SPR mendapatkan penjelasan tentang penggunaan dan kelemahan ketara yang dibangkitkan menerusi laporan polis yang dibuat oleh isteri-isteri anggota tentera termasuk seorang mejar di Lumut, Perak.

"Kita sekarang ini harus meniliti proses dan audit menerusi tindakan mahkamah yang bakal diambil tentang isu penggunaan dakwat kekal.

"Justeru kita mahukan ketelusan yang benar-benar menunjukkan kepada rakyat SPR itu boleh melakukan sesuatu khusus dengan tuntutan sebesar itu, tuntutan dakwat kekal dilakukan dengan penuh suci hati dan sebaik mungkin," dakwanya.



PR macam bagus, Ni kan kali pertama SPR guna dakwat kekal, jadi mana ada sempurna.Jangan suka tengok salah orang je,PR ingat,PR tue bagus sangat ker??Tak yah nak perasan sangat ler, Nurul Jijah oii.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan