Halaman

Selasa, 16 Julai 2013

Undang-undang sijil Halal akan diperkenalkan #Ramadan #bufetRamadan

Sebuah pertubuhan BUKAN KERAJAAN telah dipanggil untuk pengenalan undang-undang khusus bagi membolehkan Jabatan Kemajuan Islam (Jakim) mengambil tindakan terhadap hotel yang menawarkan Ramadan dan sahur (bersahur) buffet tanpa pensijilan halal.
Majlis Perundingan Malaysia Pertubuhan Islam (MAPIM) berkata tidak ada undang-undang yang sedia ada yang membenarkan Jakim untuk bertindak dalam kes-kes tersebut.
Beliau menambah bahawa bergantung hanya pada Akta Perihal Dagangan 2011 untuk menarik pihak yang tidak bertanggungjawab yang menyalahgunakan sijil halal.
MAPIM Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, ia adalah masa yang sesuai untuk  kerajaan memperkenalkan undang-undang yang khusus kepada perkara-perkara yang berkaitan dengan makanan halal.
"Daripada pemeriksaan kami, terdapat segelintir pengusaha hotel menawarkan bufet Ramadan dan pakej sahur tanpa menyatakan sama ada masakan adalah halal.

Mencari yang halal itu fardhu kifayah,harap pihak JAKIM lebih tegas dalam isu halal ini kerana ini berkaitan dengan agama bukan nundang-undang sahaja.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan