Halaman

Rabu, 18 Julai 2012

NUTP bantah bawa telefon dan gajet ke sekolah

Kuala Lumpur- Hasil kajian dan bancian yang dibuat oleh NUTP berkenaan kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Wee Ka Siong, kebenaran membawa telefon bimbit dan gajet ke sekolah mendapat reaksi negatif dari pelbagai pihak.Termasuk dari pihak Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan(NUTP) sendiri mahupun dari pihak Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN) dan juga Persatuan Ibu Bapa Untuk Pendidikan Malaysia.

Tiga masalah utama yang diberikan oleh mereka daripada kajian yagn telah di buat adalah mengenai beban terhadap ibu bapa, peningkatan kes kecurian dan juga gangguan terhadap tumpuan pelajar.

Beban terhadap ibu bapa
 Jika dilaksanakan juga,ramai pelajar kurang mampu akan terasa hati melihat kawan-kawan bernasib baik membawa telefon bimbit dan gajet canggih ke sekolah. Dan ini boleh memberi bebanan yang besar kepada ibu bapa miskin untuk menyediakannya,apabila anak-anak mula merajuk atau 'mengugut' untuk tidak pergi sekolah jika tidak dibelikan.


Tingkat kes kecurian
Peningkatan kes kecurian di sekolah kerana peralatan mahal, sedangkan barang murah seperti alat tulis pun biasa dicuri.Dan memberi beban tambahan kepada guru-guru untuk mengawasi keselamatan dan pengunaan gajet pelajar di sekolah kerana tanggungjawab sedia ada pun sudah cukup banyak.

Gangguan terhadap pelajar
Menganggu tumpuan pelajar terhadap pelajaran, malah akan wujud budaya tunjuk menunjuk di kalangan mereka dan turut menganggu pembelajaran pelajar.

LA: tunggu dan lihat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan