Halaman

Jumaat, 19 Oktober 2012

DAP: Dana RM40 juta Umno Sabah ragukan

DAP hari ini menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sendiri menjalankan siasatan terhadap sumbangan RM40 juta yang didakwa diterima oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman kerana statusnya meragukan meskipun ia dikatakan sebagai sumbangan politik sah.

Pemimpin pusat DAP, Tan Kok Wai berkata, jawapan yang diberi oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz di Dewan Rakyat pagi ini mengenai sumbangan diterima Musa tidak munasabah dan perlu disiasat oleh SPRM sendiri, bukannya diserahkan kepada pihak berkuasa antirasuah Hong Kong.


"Walaupun wang itu diberi 'restu' oleh Perdana Menteri, tapi statusnya meragukan, SPRM perlu menjalankan tanggungjawabnya, jangan lepas tangan kepada pihak Suruhanjaya Bebas Antirasuah (ICAC) Hong Kong sahaja.

"Ini jelas menunjukkan SPRM tidak memainkan peranannya, SPRM tidak menyiasat kes RM40 juta dan Perdana Menteri yang bagi perlindungan kepada Ketua Menteri Sabah," kata Kok Wai pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Beliau berkata, DAP akan mengumumkan jumlah dana yang diperolehi pihaknya bagi membina bangunan parti itu di Pulau Pinang, yang menelan belanja RM2.2 juta, sekiranya BN turut berbuat demikian.

"Kita tak sembunyikan wang diperolehi, kita memang kutip derma secara terang, tak ada nak sembunyi.


Sumber: Sinar Harian

LA: DAP cakap tak serupa bikin.DAP pun sama dapat dana asing.DAP lagi tak tulus dan telus

Tiada ulasan:

Catat Ulasan