Halaman

Jumaat, 20 Disember 2013

Boleh belanja wang gaji tanpa mohon kebenaran suami

Harta menjadi keperluan pada zaman ini. Bersama ahli panel, Nurul Hidayah Kamarudin dari Pusat Zakat Kuala Lumpur, program Fiqh Wanita yang bersiaran jam 1 petang di TV3 hari ini, membawa penonton memahami lebih lanjut persoalan pembahagian harta pusaka secara faraid. 

Isu yang dibincangkan termasuk harta perolehan isteri yang bekerja kerana perkembangan hari ini menunjukkan wanita tidak dapat lari daripada keinginan mencari harta, memiliki dan membelanjakan harta mereka. 

Persoalan sering ditanya adakah isteri boleh membelanjakan harta seperti gaji diterima tanpa pengetahuan atau perlu meminta kebenaran suami. Jawapannya pasti buat wanita tersenyum kerana mereka boleh dengan syarat untuk memenuhi keperluan asas, tidak membazir dan melanggar syarak. 


Harta bukan milik mutlak 

Hidayah juga menekankan kepentingan umat Islam menyedari bahawa harta bukan milik mutlak seseorang, sebaliknya ia adalah amanah Allah SWT yang akan disoal nanti bagaimana dibelanjakan. 

Diingatkan juga dalam harta yang dimiliki ada hak orang lain yang dikeluarkan untuk membayar zakat. 

Islam juga tidak menghalang umatnya mencari harta serta berusaha menambah melalui pelaburan. 
Namun, perlu mengikut syarat, ia bukan pelaburan yang meragukan (syubhah) dan patuh syariah. 

Bagi wanita, pemilikan harta boleh diperoleh daripada pelbagai punca seperti nafkah yang diberikan suami, mutaah, harta sepencarian, pewarisan dan gaji diterima daripada pekerjaan dilakukan. Ada juga harta dimiliki secara warisan. 

Di sinilah hukum pembahagian secara faraid perlu difahami demi kepentingan memelihara hak waris. 

Tidak dinafikan ada yang melihat hukum faraid tidak adil kerana wanita menerima bahagian kurang daripada lelaki. 

Diskusi Fiqh Wanita bertujuan menyedarkan masyarakat terutama wanita supaya memiliki harta dengan jalan yang benar dan diredai Allah SWT. Memakan harta dengan cara yang batil adalah berdosa besar dan kesannya sehingga ke hari kiamat. 

Yang pasti, ada hikmah di sebalik peraturan ditetapkan Allah SWT dan untuk mengetahuinya perlu difahami secara mendalam. Jika ingin mengetahuinya, semua itu bakal dirungkai panel program Fiqh Wanita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan