Halaman

Jumaat, 27 Julai 2012

Kumpulan penentu keputusan PRU -13



25 peratus pemilih belum tentu sokongan

Menurut penganalisis politik, dianggarkan kira-kira 25 peratus daripada 13 juta pemilih berdaftar di seluruh negara adalah pegundi atas pagar.Ada dua kategori pengundi atas pagar, iaitu pemilih baru yang masih keliru dan tercari-cari parti pilihan, manakala kumpulan kedua pernah mengundi, tetapi sudah membuat keputusan pada saat terakhir. Jumlah pengundi  atas pagar kali ini meningkat berbanding PRU 12.
Ini disebabkan ramai membuang 'undi protes' terhadap barisan Nasional (BN)  pada Mac 2008, kini berbelah bahagi dan membuat pertimbangan semula berikutan pelbagai transformasi dilakukan kerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.Pengundi atas pagar yang berpengalaman lazimnya golongan suka menganalisis perkembangan semasa,isu berbangkit dan calon bertanding. Mereka mungkin ahli parti tertentu,namun masih sentiasa berhati-hati dan tidak taksub.
Kebanyakan berpendidikan dan kelas menengah ke atas berumur 25 hingga 40 tahun.Golongan ini biasanya hanya membuat keputusan ketika tempoh berkempen, malah ada yang menunggu sehingga saat akhir.Justeru,amat penting untuk memahami dan memenuhi aspirasi kumpulan ini sehingga hari mengundi.Pengundi atas pagar perlu diberi perhatianserius kerana kumpulan adalah penentukemenangan sesebuah parti.
Kumpulan pengundi ini kebanyakannya golongan profesional, menetap di bandar serta menilai kempen dan manifesto parti bertanding sebelum membuat keputusan.

Sumber:BH 27 Julai 2012

LA: perlu buat pilihan bijak dan jangan jadi lalang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan