Halaman

Jumaat, 27 Julai 2012

Tan Sri, Datuk beli ijazah palsu


Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah (kanan), menunjukkan barang rampasan kes graduan palsu.


Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah (kanan), menunjukkan barang rampasan kes graduan palsu.
Shah Alam: Orang kenamaan termasuk Tan Sri, Datuk dan ahli politik adalah antara yang membeli ijazah palsu daripada sebuah syarikat yang didedahkan oleh akhbar ini baru-baru ini.
Siasatan polis mendapati kebanyakan yang memiliki ijazah menggunakan nama universiti palsu luar negara itu memegang jawatan penting dalam organisasi tertentu. Sejak beroperasi sembilan tahun lalu, syariakt yang menggunakan nama Jakri Education  sebagai institusi pengajian tinggi itu telah menjual 525 ijazah dan mengaut lebih RM5 juta.
 pembeli menyedari ia adalah ijazah palsu dan sengaja membelinya untuk kegunaan tertentu.Tetapi jika menggunakan untuk pekerjaan atau urusan berkaitan ereka telah melakukan penipuan.
Polis turut merampas pelbagai dokumen berkaitan seperti borang permohonan, risalah universiti, gambar graduan,senarai penerima ijazah dan pelbagai ijazah palsu dipercayai dari beberapa universiti luar negara.
 Suspek telah ditahan yang merupakan pemegang saham syarikat bersama isterinya yang juga seorang pensyarah di sebuah institusi pengajian tinggi.

Sumber :BH 27 Julai 2012

 LA: sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jugak.Gedebuk, kan da jatuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan