Halaman

Rabu, 10 Oktober 2012

PR tiada halangan tubuh syarikat minyak dan gas

Pakatan Rakyat (PR) tidak mempunyai halangan untuk menubuhkan syarikat minyak dan gas sendiri sekiranya mengambil alih Putrajaya selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU 13) nanti.Pensyarah Jabatan Ekonomi, Universiti Malaysia Terengganu, Prof Madya Mohd Anuar Md Amin berkata, apabila mereka menjadi pentadbir, akta berkaitan pengurusan minyak yang sedia ada boleh ditukar.

Menurutnya, mereka berhasrat untuk menubuhkan syarikat baru untuk menguruskan minyak kerana ia sumber utama negara.Sebelum ini, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berhasrat untuk menubuhkan syarikat minyak dan gas di empat negeri itu sendiri iaitu Kelantan, Terengganu, Sabah dan Sarawak.

Anuar bimbang sekiranya PR menjadi pentadbir negara kelak, pihak luar yang selama ini memberikan bantuan kepada PR dan sekutunya akan terlibat dan mengawal syarikat minyak dan gas yang ditubuhkan.Beliau juga mempersoalkan mengapa PR mahu menubuhkan syarikat sendiri sedangkan sistem yang dilaksanakan oleh kerajaan sedia ada adalah sistem terbaik.


LA: Macam-macam lah,Anwar ni,apa yang merekaank buat tu,semua kerajaan dah buat terlebih dahulu.Cedok juga ,idea kerajaan BN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan