Halaman

Jumaat, 10 Mei 2013

PAS, DAP sokong Khalid jadi MB


PAS sebulat suara menyokong Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dari PKR untuk terus menerajui pentadbiran kerajaan Selangor. 

Presidennya, Datuk Seri Hadi Awang ketika mengumumkan pada ceramah parti itu sempena Perhimpunan Pasca PRU-13 di pekarangan Masjid Rusila di sini, malam kelmarin, berkata walaupun PAS dan DAP memperoleh kemenangan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) melebihi daripada PKR, parti itu mengambil pendekatan pemerintahan secara kolektif. Beliau berkata, walaupun pakatan pembangkang gagal mempertahankan pemerintahan di Kedah yang dimenangi pada PRU-12, ia berjaya mengekalkan Pulau Pinang dan Selangor. 


PAS kuasai Kelantan, Menteri Besar orang kita (PAS), Pulau Pinang, Ketua Menteri orang DAP. 

Walaupun PAS memenangi banyak kerusi (DUN) di Selangor iaitu 15 kerusi, DAP (15), PKR (14), saya umumkan malam ini (kelmarin), PAS (bersetuju) melantik Abdul Khalid menjadi Menteri Besar Selangor .
 Kit Siang ditanya mengenai perebutan jawatan itu selepas ada pihak mencadangkan supaya Timbalan Presiden PKR yang juga Pengerusi PKR Selangor, Azmin Ali dilantik ke jawatan itu bagi menggantikan Abdul Khalid. 

Guan Eng sebelum ini menyuarakan sokongan kepada Abdul Khalid untuk meneruskan perkhidmatannya bagi penggal kedua, walaupun Azmin dilihat sebagai pemimpin kanan dalam PKR. 

Pada sidang media itu, Kit Siang enggan mengulas kenyataan Azmin dalam Twitternya yang seolah-olah tidak bersetuju dengan cara Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang terus mengheret rakyat mempersoalkan keputusan PRU-13, sebaliknya meminta mereka menerima keputusan itu dan fokus kepada polisi memanfaatkan rakyat. 

Ditanya adakah pakatan pembangkang akan terus mengadakan perhimpunan seperti di Kelana Jaya kelmarin, Kit Siang berkata, pakatan pembangkang akan terus mengadakan ceramah untuk menerangkan kepada rakyat sehinggalah keputusan PRU-13 diwartakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan