Halaman

Rabu, 11 Disember 2013

Peniaga digesa tak naikkan harga barang


 Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hasan Malik meminta peniaga tidak mengambil kesempatan menaikkan harga barang disebabkan banjir di Pantai Timur. 

Beliau berkata, ini kerana sayur-sayuran terutama dari Cameron Highlands sukar dibawa keluar dari Pahang berikutan penutupan jalan akibat bencana berkenaan hingga menjejaskan bekalan di negeri lain. 

Berikutan itu, katanya, beliau sudah mengarahkan pegawai penguat kuasa di semua negeri menyiasat dakwaan kenaikan harga barang oleh peniaga yang sengaja mengambil kesempatan berikutan bekalan tidak mencukupi itu. 




Mereka yang menaikkan harga barangan boleh dikenakan tindakan mengikut Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2010 dan orang ramai diminta menyalurkan maklumat jika ada peniaga bertindak demikian ketika banjir ini. 

Maklumat itu penting bagi membolehkan penguat kuasa mengambil tindakan pantas dan aduan boleh dibuat secara terus dengan menghubungi talian 1800-886-800, katanya ketika dihubungi BH, di sini semalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan