Halaman

Isnin, 30 Disember 2013

#gulingkerajaan :Betul Ke ni??

Pakatan, aktivis, rancang demonstrasi raksasa Hari Buruh bantah kenaikan kos kehidupan


Demonstrasi raksasa untuk membantah kenaikan kos kehidupan, rasuah dan pembaziran kerajaan sedang dirancang Pakatan Rakyat (PR) dan kumpulan aktivis kata Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu malam tadi.

Demonstrasi raksasa 1 Mei akan menjadi kemuncak kepada bantahan kecil-kecilan di seluruh negara oleh pemimpin PR selepas kerajaan mengumumkan Bajet 2014 pada Oktober.

Langkah ini dilihat untuk mengulangi kejayaan perhimpunan Bersih pada 2007 yang turut dirancang enam bulan sebelum perhimpunan pada ketika itu.

Bantahan kecil-kecilan disasarkan untuk membangkitkan sentimen kemarahan terhadap apa yang mereka dakwa sebagai percubaan Barisan Nasional (BN) untuk menutup kelemahan menguruskan ekonomi dengan memperkenalkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dan mengurangkan subsidi.

Menurut Mohamad, demonstrasi itu akan dianjurkan oleh badan bukan kerajaan (NGO) dan akan disokong oleh parti PR seperti PAS, DAP dan PKR. Bagaimanapun, tempat demonstrasi masih belum ditetapkan.

“Kami akan menganjurkan demonstrasi pada Hari Buruh untuk meraikan golongan pekerja. Peningkatkan kos kehidupan dan GST akan menjejaskan golongan pekerja.

“Rakyat mesti dididik tentang bebanan yang diberikan kerajaan dengan cukai baru dan pengurangan subsidi,” kata Mohamad semasa wawancara di pejabat Radio Bangsar Utama di Kuala Lumpur malam tadi.

“Ini berlaku semasa rasuah dan pembaziran berterusan. Pada ketika isteri Perdana Menteri menggunakan dana awam untuk keluar negara dan jabatan kerajaan membelanjakan RM3,000 untuk membeli jam dinding yang berharga RM100.”

Menurut Mohamad yang dikenali sebagai Mat Sabu itu, beliau akan menjelajah ke seluruh negara untuk mendapatkan sokongan untuk menjayakan demonstrasi raksasa itu.

Menurut Mohamad, satu perhimpunan awal akan diadakan di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur malam esok.

Kerajaan baru-baru ini mengumumkan harga tol di 15 lebuh raya di Lembah Klang akan meningkat tahun hadapan sebaik sahaja mereka mengumumkan kenaikan tarif elektrik dan harga pengangkutan awam.

Ini merupakan tindakan susulan selepas mereka mengurangkan subsidi petrol dan gula yang menyebabkan kenaikan harga kedua-dua barang itu dan memperkenalkan GST pada 2015.

Semalam, Merdeka Center mengumumkan kajian terbaru penilaian penerimaan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak jatuh mendadak daripada 62% pada Ogos 2013 kepada hanya 52% pada Disember.

Kajian itu dibuat selepas pemotongan subsidi minyak dibuat oleh kerajaan pada September 2013, pembentangan Bajet 2014 yang memperkenalkan GST dan kenyataan peningkatan tarif elektrik mulai Januari 2014.

Dalam perkembangan berkaitan Mohamad mengatakan Bersih juga akan menganjurkan demonstrasi besar-besaran untuk menuntut pilihan raya bebas dan adil pada tahun hadapan.

“Saya difahamkan pengerusi baru Bersih sedang menyusun pasukannya. Sebaik sahaja selesai, mereka akan mula merancang demonstrasi yang mungkin akan diadakan tahun hadapan atau tahun berikutnya.”
 -TMI

Jangan cakap lain,buat lain dahlah PR oii..Tak serik-serik mereka ni kan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan