Halaman

Jumaat, 13 Disember 2013

Dihalau macam anjing oleh Dap

1.Penduduk melayu Kampung Mutiara, Batu Ferringhi yang telah mengundi DAP Parlimen Bukit Bendera telah menerima notis akan dirobohkan semua rumah di kampung mereka dan tiada pampasan akan diberikan. Penduduk melayu Kampung Mutiara, Bukit Ferringhi yang telah duduk sejak 60 tahun dulu telah tidak dapat duduk lagi buat selama lamanya. Slogan yg selalu melayu Batu Ferringhi laungkan adalah:
"Ini kalilah!"
"kita Tukar!"
"kita Ubah!"
telah bertukar sebaliknya diluar jangkaan mereka. Sehingga ramai penduduk melayu Kampung Mutiara, Batu Ferringhi yang telah mengundi DAP berasa makan hati, menangis dan terkejut atas notis tanpa yang diarahkan oleh exco-exco DAP Pulau Pinang. Begitulah keadaan penduduk Melayu Batu Ferringhi yang telah memilih DAP sebagai wakil rakyat mereka akhirnya memakan diri.

2.Penduduk melayu Batu Ferringhi sering memberitahu kepada orang ramai pada tahun 2012 iaitu "kita harus bagi peluang kepada DAP memerintah, setakat ini kami orang Batu Ferringhi sudah dihadiahkan tapak badminton oleh DAP. Jika nanti tidak suka, kita ubah kembali, 5 tahun tidak lama pun" -itulah kata-kata orang Melayu Batu Ferringhi sewaktu kempen PRU13 yang lepas. Sebenarnya ini sudah kali kelapan tempat berniaga Melayu dan kampung Melayu diroboh oleh pembangkang selepas PRU13.

3.Kira-kira 90 keluarga Melayu di Kampung Mutiara dilema kerana diarah keluar oleh kerajaan negeri Pulau Pinang. Penduduk Melayu, Rojahan Ahmad, 62 berkata, tidur malamnya tidak lena hingga ke hari ini berikutan memikirkan diri dan keluarga terpaksa keluar dari kampung yang diduduki sejak 60 tahun dulu. Menurutnya, dia dan enam lagi ahli keluarganya hanya membayangkan akan memasang khemah di perkampungan lain dan merempat dalam masa terdekat luahan Melayu Batu Ferringhi yang mengundi DAP pada PRU13 yang lalu.

4.“Saya susah hati sampai sekarang. Saya juga buntu apa tindakan yang perlu diambil kerana rumah yang sudah 60 tahun saya duduk sekarang akan diambil oleh orang cina hasil kerajaan negeri Pulau Pinang jual kepada pemaju cina. Tetapi ini kah balasan DAP terhadap kami? Kami memberi sokongan penuh kerana pada tahun 2012 mereka bersikap baik dengan menghadiahkan kami tapak badminton" -kata Rojahan Ahmad yang mengundi DAP pada PRU13 lalu.

5.Bagi Abdul Rahim Hamid, 51 berkata, dia mahu kerajaan negeri sediakan rumah untuknya, tetapi sebaliknya kerajaan negeri Pulau Pinang hanya mengatakan "Sila pindah ke negeri Kedah jika mahu rumah ganti". Abdul Rahim Hamid selaku pengundi Melayu yang menyumbang kepada kemenangan DAP di Bukit Bendera telah berkata "mana kami mampu beli rumah disini, harganya semua dalam RM1.5 juta, dulu DAP kata akan tolong nasib kami. Gerakan walau parti cina pun, tak la sekejam macam ni. Saya rasa tertipu dengan slogan ini kalilah!" -katanya sambil teresak esak menangis kepada wartawan Sinar Harian.

6.Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Komuniti (JKKK) Batu Ferringhi, Jamaludin Hashim berkata "tidak sangka kerajaan negeri Pulau Pinang akan berbuat begini, kerana pada tahun 2012 kami semua telah dihadiahkan tapak badminton oleh DAP". Jamaludin Hashim merupakan individu yang paling kuat memujuk semua orang Melayu di Batu Ferringhi untuk mengundi DAP. Apabila kami semua sudah sebulat suara mengundi DAP, rupanya ini balasan mereka dengan merobohkan kampung kami. Parti Gerakan yang memerintah pun tidak sekejam ini katanya kepada wartawan Sinar Harian.

7.“Saya selaku JKKK Batu Ferringhi yang mengundi DAP sendiri tidak tahu apa jenis pembangunan yang akan dijalankan sekiranya tanah di kampung ini akan dijual kepada pemaju cina kerana DAP hanya berkata jangan risau kerana wakil DAP akan membina satu lagi tapak badminton selepas selesai merobohkan Kampung Mutiara. Bagi saya tapak badminton sudah tidak bermakna lagi"

8.Batu Ferringhi terletak dibawah Parlimen DAP Bukit Bendera dimana 4 kampung Melayu antara penyokong kuat DAP kerana diberikan tapak badminton setiap satu kampung iaitu di Kampung Din Bambo, Kampung Sungai Satu, Kampung Rasa Sayang dan Kampung Mutiara. Sekarang Kampung Mutiara adalah kampung Melayu pertama dalam kawasan Batu Ferringhi dibawah Bukit Bendera yang akan dirobohkan oleh kerajaan Negeri hasil persetujuan wakil rakyat DAP Bukit Bendera.

9.PAS selaku Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah Negeri Pulau Pinang, Iszuree Ibrahim mendesak DAP Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk campur tangan dalam isu penduduk kampung di sini. Tetapi kerajaan negeri DAP berkata "PAS diberi amaran keras supaya jangan campur tangan dan ikut sahaja keputusan kerajaan negeri kerana PAS dulu sudah setuju dengan dasar dan cara kerajaan negeri Pulau Pinang uruskan jika DAP menang, jadi jangan cuba melawan kami selaku kerajaan disini"

10.“Kita orang PAS bukan membantah untuk dirobohkan Kampung Mutiara itu kami mahu penduduk Melayu dapat pampasan yang sewajarnya, jika ada rumah ganti rumah perlu mempunyai keluasan dari 500 hingga 600 kaki persegi. Tetapi ini tidak ada langsung! Apa guna kami perjanjian tahaluf siyasi kami?" kata PAS selaku Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah Negeri Pulau Pinang, Iszuree Ibrahim yang kecewa.

Bukti Kampung Mutiara, Batu Ferringhi akan dirobohkan tanpa pampasan:
http://www.sinarharian.com.my/90-keluarga-diarah-keluar-1.225690

Bukti pada 2012 penduduk Batu Ferringhi gembira DAP hadiahkan tapak badminton:
http://www.sinarharian.com.my/edisi/perak/fokus-tanjung-jkkk-yakin-pr-menang-1.66843

Tiada ulasan:

Catat Ulasan