Halaman

Isnin, 25 November 2013

Bila Pas Nak Berubah

Inilah puncanya mengapa begitu sukar rakyat di pedalaman begitu sukar untuk menerima perubahan. Sungguh ramai anak Kelantan berhijrah ke Pantai Barat dan pulang untuk mengundi dalam pilihan raya, namun tidak ramai yang ingin mengubah daripada corak pemikiran ibu bapa mereka kecuali mereka terdiri daripada golongan yang terpelajar yang mindanya terbuka dan terdedah dengan pelbagai perubahan.
Eksploitasi pemimpin PAS terhadap rakyatnya amat ajaib. Mereka membuka kitab lama dan terus menganggap pemerintahan BN dan UMNO adalah saki baki sekularisme dan modenisme.
Kita harap pimpinan baru PAS di Kelantan mengubah dasar pembangunan bagi faedah rakyat. Zaman sudah berubah dan pemimpin PAS perlu sedar Kelantan wajar berubah. Dulu pemimpin PAS bersikap acuh tak acuh apabila berhadapan dengan pembangunan ekonomi negeri. Sementelah pula ‘mullah’ PAS tidak ada kemahiran dan pengalaman dalam bidang ekonomi.
Sikap ini disempurnakan cerdik pandai PAS yang enggan atau takut menegur Tok Guru kerana mereka beranggapan pemimpin PAS ini popular dan dihormati ahlinya, khususnya elit agama, sekolah agama yang dibiayai oleh PAS, puak konservatif dalam parti dan ulama tua yang tidak meletakkan kemewahan dan kesempurnaan dalam agenda kehidupan mereka.
Sikap ‘ancient regime’ berbeza dengan UMNO yang walaupun terikat kukuh dengan prinsip agama, namun pemimpin tetap mengikuti kehendak dan perkembangan yang banyak berubah. Selain mentaati tuntutan agama mereka juga progresif dan dinamik. Mereka tidak lalai dan alpa dengan pembinaan rumah ibadat dan pembiayaan sistem persekolahan agama.

Berubahlah Pas,Kesian tengok Kelantan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan