Halaman

Isnin, 23 Disember 2013

DAP Dicabar Pemimpin KMPP

Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP) mencabar kepimpinan tertinggi DAP membawa Pendaftar Pertubuhan (ROS) ke mahkamah untuk mendapatkan perintah penyemakan kehakiman berhubung arahan dikeluarkan oleh pertubuhan itu mengenai laporan pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC).

Presidennya Rahmad Ishak berkata semakan kehakiman untuk mendapatkan satu perintah pengisytiharan sama ada pihak ROS mempunyai kuasa untuk menghantar surat kepada DAP  meminta parti itu mengemukakan laporan lengkap berkaitan pemilihan semula CEC yang diadakan dalam Kongres Khas pada 29 September lalu.

“Dengan adanya semakan kehakiman ini, dapat mengelakkan kritikan serta tohmahan yang tidak berasas terhadap pihak ROS oleh DAP.

“Saya percaya, sebelum ROS mengeluarkan apa-apa arahan bertulis, pihaknya juga telah mengambil kira kesan dari sudut undang-undang. Oleh itu, saya berharap pihak ROS perlu bertindak lebih agresif dalam mendaulatkan kuasa dan tanggungjawab mereka dengan memberi masa kepada DAP untuk mengemukakan semua dokumen yang diperlukan.

“Jika, pihak DAP terus berdegil atau tidak patuh kepada  had masa yang diberikan, maka  pihak ROS perlu menggunakan budi bicara melalui kuasa yang diperuntukkan membuat keputusan mutlak sekalipun tanpa prasangka terpaksa mengharamkan parti berkenaan,” katanya, dalam kenyataan media, semalam.

Beliau juga menasihatkan  Pengerusi Biro Undang- Undang DAP, Gobind Singh Deo supaya tidak mengkritik dan mendakwa ROS bertindak di luar batasan kuasa untuk menyekat kepimpinan DAP.

“Saya kira bukan sahaja pemimpin mahupun ahli DAP malah rakyat Malaysia ingin tahu mana satu pihak yang betul dalam isu laporan pemilihan DAP yang tidak lengkap.

“Daripada bersandiwara dengan episod mengkritik dan menggertak pihak ROS kononnya bertindak di luar batas, malah tindakan yang munasabah untuk memutuskan kesahihan perkara atau isu berkenaan secara waras adalah lebih penting,” katanya.

Empat hari lalu, Gobind Singh  mendesak ROS memberikan undang-undang yang digunakan oleh mereka  untuk menyekat kepimpinan DAP yang baru dipilih  daripada menjalankan tugas mereka.

Beliau meminta ROS jelaskan undang-undang yang diguna pakai untuk menafikan calon CEC.

“Laporan ROS yang kami hantar untuk pengundian semula adalah sama dengan tahun-tahun lalu yang selalunya diterima ROS. Ia tidak menjadi sebab mengatakan yang laporan itu kurang lengkap,” katanya.

Justeru, beliau memberi amaran kepada ROS agar bertindak dengan cepat bagi mengelak DAP mengambil tindakan undang-undang terhadap ROS.

Sebelum ini, ROS membuat aduan bahawa pengundian semula DAP tidak sah berikutan laporan yang dihantar ke ROS tidak lengkap.

Apa lagi Guang Eng,silalah jawab yer!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan