Halaman

Isnin, 23 Disember 2013

Komunikasi lemah gagal temuduga



Kelemahan resume, masalah komunikasi dan penampilan kurang memuaskan, antara aspek perlu ditangani graduan dalam persiapan mereka menghadiri temuduga. 
Pengurus Sumber Manusia Bank Simpanan Nasional (BSN), Syanorida Bahari, berkata tiga kelemahan itu menyebabkan graduan gagal mendapat pekerjaan dipohon. 

Ciplak resume internet Katanya, ramai graduan dikesan menciplak resume daripada internet, tanpa mengubahsuainya menjadi dokumen lebih menarik. 




“Walaupun memperoleh keputusan memberangsangkan, kegagalan menghasilkan resume yang bagus menyebabkan permohonan ditolak. 

“Tahap keyakinan yang rendah dengan masalah komunikasi turut mempengaruhi penemuduga. Ada graduan tampil dalam keadaan tidak terurus, menggambarkan personaliti kurang baik,” katanya ketika ceramah berkaitan penyediaan resume di Seminar Kerjaya Fakulti Petroleum dan Tenaga Diperbaharui (FRPEE) di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), di sini. 

Program anjuran Pertubuhan Kejuruteraan Gas UTM itu dirasmikan Timbalan Dekan FRPEE UTM, Prof Dr Khairul Sozana Nor Kamaruddin. Ia disertai 220 mahasiswa FRPEE, Fakulti Kejuruteraan Kimia, Elektrik dan Mekanikal. 
Syanorida berkata, resume perkara penting dan tanggapan pertama sebelum graduan dipanggil menghadiri sesuatu temuduga. 

“Resume perlu jelas, menarik untuk dibaca dan tidak sensasi dengan pelbagai warna, sebaliknya perlu padat bagi memudahkan penemuduga membacanya,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan