Halaman

Selasa, 24 Disember 2013

Denda Kepada Yang Hilang MYKad dinaikkan

Nampaknya semua nak naik.Tak ada yang nak turun.Dari minyak,tol,harga barang,semuanya lah nak naik..yang terbaru denda kepada yang hilang MYKad akan dinaikkan.


“Adakah dengan menaikkan kadar hukuman terhadap individu yang kehilangan MyKad dapat menyelesaikan masalah kehilangan ribuan MyKad?

Bagi golongan yang tidak mampu,terutama yang tinggal di Sabah dan Sarawak pasti mereka tidak mampu semata-mata datang ke bandar untuk membuat atau menukar kad pengenalan baru.

Antara sebab lain kehilangan MyKad penduduk di pedalaman ialah tercicir atau terjatuh ke dalam sungai ketika perahu karam dan sebagainya.
“Jadi pihak kerajaan harus menimbang semula cadangan untuk menaikkan kadar hukuman terhadap individu yang kehilangan MyKad,

Pihak kerajaan perlu memikir cara terbaik untuk menjaga kebajikan rakyat bukan dengan cara menaikan harga barang keperluan dan menaikkan denda yang belum tentu boleh menyelesaikan masalah hutang negara.
 Kerajaan harus bertanggungjawab atas apa yang berlaku sekarang bukan dengan membebankan kehidupan rakyat yang telah memberi amanah untuk mereka terus memerintah negara ini.
“Kita menggesa pihak kerajaan mengkaji semula dan menyiasat apa punca sebenar berlaku kehilangan MyKad,” ujarnya.
Katanya lagi, kos untuk bayaran kehilangan MyKad kali pertama sekarang sebanyak RM110 pun dikira cukup mahal dan seterusnya akan dikenakan sehingga mencapai kepada RM310.
Menruutnya, bagi golongan yang berpendapatan rendah dan mereka yang kurang berkemampuan ianya sudah dikira mahal.
“Kerjasama dengan pihak yang berkenaan untuk mengkaji semula denda keatas kehilangan MyKad amat dihargai,” katanya lagi.



Kerajaan harus memikirkan mekanisme yang terbaik agar rakyat tidak merasa yang mereka sentiasa dibebankan dengan tindakan kerajaan.


Sekali dua terbeban mungkin mereka tahan lagi,tapi kalau da selalu terbeban,siapa yang akan tahankan,..Fikir-fikirkanlah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan