Halaman

Khamis, 12 Disember 2013

Apa Kata Pembangkang Buat Dulu

Desakan rakyat boleh turunkan kos sara hidup

Ketua Pemuda Pas, Suhaizan Kaiat berkata kepedulian dan kerjasama rakyat itu penting dalam menjayakan kempen kesedaran itu bagi memastikan nasib rakyat terbela akibat tindakan kerajaan Barisan Nasional yang menaikkan beberapa keperluan rakyat akibat penghapusan subsidi selepas PRU13 lalu.

“Berjaya atau tidak kempen Gerakan Turun Kos Sara Hidup (Turun) itu bergantung pada sambutan daripada rakyat, kalau rakyat rasa perlu menyokong saya yakin kempen ini beri kesan.

“Jika rakyat tidak peduli, saya percaya kempen ini sukar berjaya,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online, hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas lanjut tindakan gabungan NGO dan mahasiswa yang melancarkan gerakan mendesak kerajaan menurunkan kos sara hidup rakyat hari ini di pusat membeli-belah terkemuka di ibu negara yang antara lain membantah kenaikan harga barangan dan pengenalan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

Gerakan itu juga mendapat sokongan daripada parti politik yang mempersoalkan tindakan kerajaan yang membebankan rakyat selepas PRU13 lalu.

Menurut Suhaizan, kempen itu meletakkan lima agenda iaitu menghapuskan subsidi kepada industri, memecahkan monopoli terutamanya pembekal gula, menangguhkan pelaksanaan GST, mendedahkan perjanjian konsesi tol, menamatkan korupsi yang berleluasa.

Tambah beliau, pemberian subsidi kepada rakyat boleh diteruskan jika pengurusan kewangan negara dilakukan dengan lebih cekap dan mengatasi kelemahan seperti mana yang didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara baru-baru ini.

“Kalau kewangan negara diurus dengan baik, kita akan dapat mengelakkan ketirisan dengan itu duit kita akan lebih terjamin dan lebih banyak lagi dan boleh menampung subsidi kepada rakyat,” katanya lagi.
Selain beliau, turut hadir Ketua Pemuda Sosialis DAP (Dapsy), Teo Kok Seong yang juga selaku Adun Bahau dan beberapa pemimpin aktivis mahasiswa.

Apa kata kerajaan pembangkang buat dulu.............boleh tak????????


Tiada ulasan:

Catat Ulasan